Studietur til Jysk Automobilmuseum d.24.10.2007
Link til Jysk Automobil museum

Menu         Tilbage    

Klik på et billed for at se det større

       

 

Klokken 8.50 onsdag morgen kom bussen fra PP og parkerede ved indgangen til Johnson Controls på Axel Gruhns Vej. Her stod 53 medlemmer fra Sabroe Seniorklub og ventede. Selv om chaufføren kun åbnede en dør, varede det ikke lang tid, før alle sad i bussen. Efter at have konstateret, at alle sæder var optaget, kørte vi mod Gjern. Formanden bød velkommen og sagde tak til Verner Skov, der havde arrangeret turen. Derefter fortalte Verner om turen, vi skulle ud at se biler og derefter på Svostrup Kro, hvor der var bestilt en platte til hver. Vi skulle være på museet kl.10.00-12.00,derefter var der tid til en øl eller sodavand, inden vi kørte til kroen. Der er kun 6-7 km. fra museet til kroen. Chaufføren bød også velkommen og sagde, han håbede, vi ville få en god tur og en god dag. Verner bad Christian From om at dele Bjørnesangen ud og derefter komme til mikrofonen og synge for. Verner ville ikke være forsanger, han er kun brummer. Derefter sang Christian From for til Bjørnesangen, og uden at forklejne andre forsangere, syntes vi alle, at det gik forrygende godt, det er lige før, vi ikke behøver at savne Pavarotti. Efter den vellykkede sang sagde Christian, at vi ikke måtte krølle den sammen, den skulle bruges en gang til. Han tænkte nok på sidste studietur, hvor vi af bare træthed glemte at synge på hjemturen. Christian mente i øvrigt, at vi bliver bedre og bedre til at synge, øvelse gør jo mester. Kl. 10 var vi ved Jysk Automobilmuseum i Gjern, hvor vi blev modtaget af ejeren Aage Louring og hans datter. Museet er normalt lukket på denne årstid, men var ekstra ordinært åbnet for os. Aage Louring startede museet i 1967 og har dermed 40 års jubilæum i år. Der er udstillet ca. 160 køretøjer fordelt på 75 forskellige mærker af personbiler, motorcykler, lastvogne og brandbiler. Bygningerne er to sammenbyggede træ bygninger med selve samlingen og en frit liggende bygning fyldt op med endnu ikke restaurerede køretøjer. Det hele er uopvarmet, og dermed er der ingen kondensproblemer. Aage Louring vil gerne bygge en hal mere og udstille køretøjer fra 1960'erne, men problemet er forsikringen - den er hundedyr. Det tager ca. 1000 timer for Aage Louring at top restaurere en bil. Køretøjerne og museet i det hele taget er fantastisk flot, alt er perfekt restaureret uden at være over restaureret. Man kan heldigvis godt se, at alle køretøjerne har været brugt. Den ældste bil er en Vivinus fra år 1900. Derudover er der biler af mærkerne Buick, Hotchkiss, Citroen, Fiat, Ford, DKW, Auburn, Cadillac, Hupmobile, Renault og mange flere. Der er også en lastbil, Mack, som har kørt ved Århus Oliefabrik. Alle, der har boet i Århus i 1950'erne og 1960'erne, kan huske lyden fra motoren og kæderne, når en Mack kom kørende op ad Jægergårdsgade. Mack'en var grønmalet, den var meget stor og tung og havde ingen kardan, men to kæder til bagakslen. Tophastigheden var 28 km i timen, og den kørte 2 km. på en liter benzin. Den havde ingen selvstarter, men skulle startes med håndsving. Den er amerikansk og stammer fra tiden før første verdenskrig. Museets eksemplar er malet med reklamer for museet og er ude at køre en gang imellem, men ikke på lange ture. Automobil museet har heldigvis også en lille samling af knallerter Lynette, Stafette og andre. Af motorcykler er der BMW, DKW, BSA, Triumph, Douglas Indian osv. Der er også en dansk bygget scooter med navnet "Oscar". Af danske marker er der også en Nimbus "Kakkelovnsrør" fra 1927. Da den kom frem, var den en af verdens mest moderne motorcykler med firecylindret rækkemotor, kardan træk og baghjulsaffjedring. Der er to Nimbus "Humlebi" - den ene er fra 1939 og er gennemskåret, så man kan se de indvendige dele i motoren. Den anden "Humlebi" er med sidevogn og stammer fra postvæsenet. Der er en dansk motorcykel mere, en AULY, der i 1948 blev bygget af Autohuset i Lyngby. Senere blev den bygget af en maskinfabrik i Ans indtil 1953, hvor restoplaget, som man ikke havde kunnet sælge, blev solgt til Låsby-Svendsen, som alle jyder kender. Desværre var der ingen danske biler på museet. Kl. 12 var vi både forfrosne og sultne og kørte derfor til Svostrup Kro, hvor vi havde bestilt en lille anretning. Svostrup Kros historie starter i år 1280, hvor Erik Klipping skriver i sin dagbog: "i morgen drager vi nordpå og krydser Gudenåen ved Svostrup, hvor der ligger et lille bedehus". Dette skulle være starten på kroen, men de nuværende bygningers historie er kun kendt fra år 1809, hvor kromanden også havde færgefart over Gudenåen. Krostuerne er dekoreret med mange gamle ting, redskaber og værktøj, der har været brugt af bønderne. Der er også, ifølge formanden, en sjælden gammel skiftenøgle. Svostrup Kro er bestemt et besøg værd; den er idyllisk beliggende med haven ned til Gudenåen, og der er mange ting at se inde i krostuerne. Desuden er der også god mad og god betjening. Kl. 15.30 kørte vi hjemad, og den gamle kustode, Christian From, mente ikke, vi skulle sidde og sove pa hjemturen, så han fortalte en masse historier, hvoraf de fleste var stuerene. Efter at have moret os over historierne og sunget slagsangen en gang til, var vi hjemme på Johnson Controls. Formanden Hans Hedegaard sagde tak for i dag, kom godt hjem og pas godt på jer selv.

Vi mente alle, at det havde været en god og afslappet studietur, hvor vi ikke havde kørt alt for langt.
 

Af Jørn Knudsen