Kompressor type H lbnr. 2653, blev
fremstillet i 1918 og opstillet i Christiansborgs køkken, hvor den
kølede madvarerne, til omkring 1976. I 1981 blev anlægget afmonteret, og kom på
Roskilde Slagteri og Kølemuseum, da dette lukkede, kom den til
Landbrugsmuseet i Gl. Estrup. Vi blev en gang i 2005 kontaktet af
vores samarbejdspartner på Gl. Estrup, museumsinspektør Jens Aage
Søndergaard, for at hører om vi ville være behjælpelig med at renovere anlægget, vi
måtte så
låne, på ubestemt tid det til vores museum, til engang de skulle bruge til en
af deres udstillinger, det sagde vi straks ja til. Køleanlægget er
af Naturarvstyrelsen erklæret for nationalt klenodie, så der måtte
ikke ændres på anlæggets konstruktion. |
||
|
Kompressoren har kørt ved -50C til -100C svarende til ca. 20 til 25 bar kondensatortryk +250C svarende til 70 bar, for at holde madvarerne på en passende temperatur ca. +50C, det er nogle høje tryk i forhold hvad et køleanlæg i dag, som vil køre ved ca. 2 bar suge tryk og 9 bar kondensatortryk, for at holde samme temperatur. Anlægget skulle, efter det vi har kunnet få oplyst, have kørt ved direkte fordampning, og ikke ved hjælp af brine. | |
Vi har i vores arkiv fundet et par
billeder fra nedtagningen, nedtagningen blev foretaget af Sabroe's
Slagelse afdeling. |
|
|
|
|
|
Det var Sabroe Slagelse der stod for nedtagningen af anlægget, det kom op gennem en ventilations lem på gårdspladsen. |
Bundramme læsse på lastbil. |
|
|
Mandag den 7 november 2005 ankom kompressoren fra Gl. Estrup. |
|
|
|
|
Der blev diskuteret hvordan vi skulle gribe sagen an. Der blev nedsæt 3 grubber, en skulle tage sig af kompressor og bundramme, en skulle tage sig af Kondensatoren og en skulle forsøge at dokumentere ved hjælp af billeder, for vi havde ingen tegninger om kompressoren/anlæg, og der er taget rigtig mange, som nu er tilgængelig i vores billedarkiv. |
|
|
Så gik vi så i gang med skille ad og
pudse al rusten af, så den kunne komme til maler. Vi fik sendt den til maler ude i byen for vores egen havde ikke tid, men der gik rigtig lang tid hvor vi ikke hørte noget fra maleren, vi kunne ikke rigtig forstå at det skulle tage så lang tid. En dag tog Jørn Knudsen ud for at se hvordan det gik med malingen, han fik lidt af et sjok, da han så vores kompressor stå ude under et halvtag i al slags vejr, den var ræverød af rust, det kom han og fortalte på vores klubdag, vi blev enig om at den skulle hjem hurtigst mulig. |
|
|
Mandag den 23 oktober 2006 havde vi den hjemme igen og vi skulle så se hvad der så skulle ske med den, den skulle pudses op igen. Og vi fik lovning på at vores egen malerværksted måtte male den. |
|
|
|
|
|
Mandag den 7 maj 2007 begynder nogle af delene at
komme tilbage fra maler, det er ikke sådan vi kan få malet det hele
på en gang, det er kun når malerne har et lille hul. Men malearbejdet set perfekt ud, så der bliver lige så stille begyndt med at samle kompressoren og monterer på bundramme. |
|
|
|
Remskiven klar til montage. |
|
|
|
|
Så mangler vi bare at få kondensatoren monteret, og
rørene til manometertavle og kompressor. Kondensatoren blev hevet frem og monteret, alle var meget spændte på om hullerne stadig passede, det gjorde de så mandag den 18 august 2008 var en stor dag, arbejdet var færdig, nu skulle den over i museet. |
|
|
|
|
|
Mandag den 15 september 2008 blev den kørt til "Bjørnegrotten", hvor den skal stå udstillet. |
|
|
|
|
|